Mamma, jag ser smulor!

Idag har varit en riktigt bra dag!
Barnmusik, fika med Louice, målat lite, middag med familjen och svärmor, som om inte hon ingår i familjen...
Vi har varit hos en kär vän med blommor och en film, bara för att vi ansåg att hon behövde piggas upp. Det blev väldigt uppskattat, men Wilgot anser; att nästa gång vi gör något sådant, då tar vi faktiskt med eget fika, annars får man ju inget! Har försökt att förklara att när man kommer oinbjuden är det inte säkert att det finns fika. "Men mamma, du har ju ALLTID fika hemma!" Jamen snälla Wilgot det är ju din mamma, vad tror du?!? Klart det alltid finns fika, däremot bjuder vi ju aldrig ;) Det är ju därför det alltid finns :)
Filmen Wilgot hade valt som han tycker är bra (sa han) var Horror of the Simpson, riktigt lämplig film för treåringar, rekommenderas verkligen!

Jag tänkte dela med mig av våran middag idag.

Ugnstekt kyckling med rotfrukter

1 hel färsk kyckling, gnid in med valfri krydda (jag hade havsörtsalt) och rikligt med sweetchilisås. Låt ligga och dra 3-4 timmar.
Dela valfria rotfrukter och grönsaker (jag hade potatis, morötter, kålrot, palsternacka och paprika) lägg i en "marinad" av olja, potatiskrydda, cayennepeppar, havsörtsalt och balsamvinäger. Låt dra lika länge som kycklingen.
Kycklingen steks i världens bästa uppfinning, STEKPÅSE! Ca 45-60 minuter och rotfrukterna ungefär lika länge. Paprikan räcker om den går med i 10-15 minuter.

Sås görs på skyn som blir efter kycklingen.

Serveras med grönsallad och majs och sockerärtor.

Och idag blev det efterrätt också :)

Glace au foure

Sockerkaksbotten/tårtbotten

Bär

Glass

Maräng

Sockerkaka i botten på med bär och därefter glass. Jag tog lite bärsaft i glassen och vispade med elvisp, glassen blir lite mer lättarbetad då. På med maräng som du gjort iordning innan.

3 äggvitor
1 dl socker

Vispa äggvitorna till ett fast skum, vänd i socker och vispa till en tjock massa som är blank och "vändbar"

Lägg på marängsmeten och skjuts in i ugnen 225 grader i ca 3 minuter. Avnjutes genast!

Mumsfillibabba blev det!

Döm själva :)






Det färdiga resultatet


Också var det det här med ingen äggula i vitan...



Tillslut blev den så här fin :)




Vad glad man blev när Wilgot kom och sa: Jag älskar dig mamma!
Tills han la båda händerna på mina kinder...

Wilgot sa en rolig sak när vi skjutsade hem farmor. Han lutade huvudet så långt bak han kunde och tittade upp genom framrutan, mamma jag ser smulor! Gör du det, sa jag. Jag tror det är smuts på rutan, sa jag. Nä, dom är i mörkret. Stjärnor givetvis! Smulor... Hihi :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0