Hemsk väntan...

Våran bästaste, snällaste älskling Tindra är sjuuuuk!
Jäkla pittbull som startade detta! 12 augusti 2008 var jag och Wilgot ute och gick med Tindra och Tage. När vi gick hem så gick vi på trotoaren utanför affärerna och på gatan stod bilar parkerade. I en av bilarna ser jag hur en pittbull slänger sig mot framrutan alldeles galen. I nästa sekund slänger den sig mot passagerardörren, som går upp! Ut kommer en fly förbannad hund rakt emot oss. Jag fattar stundens allvar och har sådan sinnesnärvaro att jag putter iväg barnvagnen och försöker hålla Tage bakom mig för jag VET att om Tage skulle hamna i ett sådant slagsmål som det höll på att bli så skulle jag ha två hundar att brottas med och han skulle inte ge sig förrän en av dom var död och i detta fallet var jag säker på att det skulle vara Tage som drog det kortaste strået... Kvar att attackera var Tindra eller mig. Den j*#eln tog Tindra. Han tog tag rätt över nacken på henne ock slängde henne fram och tillbaka. Jag blev så fruktansvärt arg så jag ställde mig gränsle över hunden och drog den i öronen, petade i ögonen och klämde allt vad jag kunde med knäna och skrek på den. Efter ett par minuter släppte den taget men vid det laget var Tindra så rädd och paralyserad så hon stod kvar. Hunden försökte få ett nytt tag på henne och jag gjorde allt i min makt för att den inte skulle lyckas men tillsist, efter att själv blivit biten i handen, så fick den ett nytt tag om henne. Det vara bara att börja om igen. När jag äntligen fick bort hunden så sparkade jag bort Tindra, inte hårt givetvis. Jag tog ett nackgrepp på hunden och skrek på hjälp. NU kom folk och hjälpte mig, men under hela attacken gick dom bara förbi. Det var inte ens någon som tog hand om Wilgot som var livrädd.
Ägaren av hunden kom ut från en affär och frågar mig vem som släppt ut hans hund. Jag var fortfarande adrenalinstinn så jag skällde ut honom efter noter. Jag visade honom hur min stackars Tindra såg ut och sa att jag måste till veterinären omedelbart innan hon skulle hamna i chock, hon var trots allt över 11 år när detta hände. Han förstod inte varför, hon såg ju inte så illa däran ut. Jag sa att jag åker varesig han vill eller inte och jag sa att jag skickar räkningen till honom. Tillslut gick han med på det (efter att jag hotat med polis) och jag fick hans namn och adress. Nu gjorde jag något som jag bittert ångrar idag, jag bad om ursäkt för att jag varit så arg! Jag hade inget att be om ursäkt för!

Vi åkte med Tindra till veterinären och där hittade dom två djupa sårfickor och ansåg att hon skulle tas direkt till operation. När vi hämtade henne fick vi en chock, Tindra var rakad över största delen av kroppen och hade 4 drän och ett tjugotal huggbett. Hon var illa tilltygad.

Vi polisanmälde händelsen och krävde ägaren på veterinär kostnader men inget hände. Det gick så långt att vi stämde hundägaren och blev tilldömda ca 7000 kronor, pengar vi inte sett röken av. Ärendet ligger nu hos Kronofogden och hans skuld till oss är uppe i över 10000 kronor.

Hunden som bet, sa ägaren dagen efter attacken när han var hemma hos oss och skrev på ett papper där han tog på sig all skuld osv samt att han tittade på Tindra, skulle omedelbart avlivas men ses än idag på stadens gator och torg! Hade jag bara sagt till polisen att hunden bet mig i handen hade det varit deras skyldighet att avliva den, men i förhållande till Tindras skador så kändes min ganska fjuttig... Nu får hunden istället upptill 5 gånger på sig att bita en annan hund innan polisen ingriper, den här är uppe i två, som jag vet om!
Så blir din hund angripen av en annan hund utan orsak, anmäl!

Jag vill även säga att jag inte är någon pittbull-hatare eller hatar andra "kamphunds" raser, men med fel ägare kan dom bli livsfarliga! Men det kan vilken hund som helst bli...

Varför tog jag då upp detta nu?
Jo för i skrivande stund är Tindra på väg in till veterinären då en av hennes juvertumörer har börjat bråka och den sitter där hon hade ett drän. Veterinären sa 2008 att detta kunde hända, så alltså är det pittbullens fel. Man vill ju alltid ha en syndabock ;)
På onsdag är hon inbokad för operation och fram tills dess kommer man gå och oroa sig för den, hon är ju trots allt tretton år... Det blir en hemsk väntan...




Sviterna av en bitsk hund...






















Tindra, dagen efter...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0